Wat is Movenent Based Learning Inc.

Movement Based learning is een workshop die meestal in één dag gegeven wordt. Soms wordt hij verdeeld over meerdere dagdelen. Dat is afhankelijk van degene die hem geeft. 

Deze dag is een hele praktische dag die je heel veel nieuwe inzichten zal geven. Zowel over het belang van veiligheid, als over de werking van de verschillende hersendelen, als over de drie dimensies van het lichaam zul je veel informatie krijgen. Daarnaast ga je 7 oefeningen leren. De 7 Building Blocks. Je  leert ze te gebruiken bij kinderen en volwassenen die vastlopen (op ieder gebied) en je ondergaat ze ook zelf. Zodat je merkt wat het bij iemand kan doen. Niet zelden horen we opmerkingen als 

‘Ik krijg over al kippenvel.’

‘ Dit is zo ontzettend ontspannend.’ 

‘Waarom wisten we dit niet eerder?’ 

‘Waarom wéten we dit allemaal niet, iedere leerkracht, iedere ouder zou dit toch moeten weten?’ 

‘Hoe kan iets dat zo simpel is, zo veel doen in een lijf?’ 

‘Deze workshop is een aanrader voor iedereen die met kinderen werkt.’

De connectie tussen Cecilia Koester en MBL

Cecilia Koester heeft een op Beweging gebaseerd programma ontwikkeld dat de fundamentele basis van leren aanpakt, zodat kinderen en volwassenen die anders kunnen leren, toch kunnen leren.

In Nederland en Belgie heeft Cecilia ondertussen meerdere mensen opgeleid die de eendaagse workshop Movement Based Learning  geven verspreid door het land.

De workshop  wordt op een functionele en praktische manier gegeven  zodat alle informatie direct toepasbaar en bruikbaar is.

Over de Movement Based Learning aanpak

Movement Based Learning (Op beweging gebaseerd leren)  wordt in de neurobiologische wereld inmiddels erkend. Beweging van het lichaam stimuleert de groei van het centraal zenuwstelsel en maakt nieuwe neurologische paden aan in de hersenen. Deze manier van bewegen is ontstaan naar aanleiding van onderzoeken rondom Kinesiologie.

Kinesiologie is de studie van menselijke beweging inclusief de biologische componenten van de menselijke beweging (anatomie , fysiologie , neurologie , biochemie en biomechanica).

De theoretische kennis van Kinesiologie wordt gebruikt binnen verschillende disciplines waaronder fysiotherapie , ergotherapie en visuele training. De aanpak kan zowel therapeutisch of preventief zijn.

Cece gebruikt het bewegingsgericht leren meer in de educatieve sfeer in plaats van in de Ontwikkelings Kinesiologische kant. Dat betekent dat ze volwassenen leert om te werken met kinderen en volwassenen met Special Needs (speciale behoeften). Ze laat zien hoe je houding en gedrag kunt observeren. Zodra deze informatie verzameld is, wordt een bewegingsprogramma samengesteld dat het leerproces beter zal integreren. Dit betekent dat het kind de levensdoelen makkelijker zal kunnen bereiken. Dat doel kan zijn: lopen, praten, zelf eten, makkelijker lezen of zich beter kunnen organiseren.

Binnen de Ontwikkelings Kinesiologie wordt in het algemeen gebruik gemaakt van spiercontrole om te bepalen werlke activiteiten nodig zijn om de natuurlijk ontwikkeling van een baby,  kind  of volwassene te verbeteren. De relatie tussen de kwaliteit van beweging en de algemene gezondheid en/of kwaliteit van leven van de mens bestudeerd.

Cecilia gebruikt deze kennis in haar boeken,  haar trainingen, bij individuele sessies en groepsprogramma’s in de klas.

Movement Based Learning, een goede voorbereiding op Reflexintegratie, Kinesiologie en Brain Gym®

Ontwikkelingsgerichte bewegingen worden door baby’s en jonge kinderen van nature al uitgevoerd. Elke beweging ontwikkelt neurologische verbindingen in de hersenen die essentieel zijn voor het leren. 

De fundamentele onderdelen van het leren, de primaire reflexen en ontwikkelingspatronen van de beweging spelen allemaal een rol in de groei van een mens, zowel fysiek als mentaal. Wat Cecilia doet is met de volwassene de wereld vanuit het kind ontdekken en leren begrijpen. Zij leert ze kijken vanuit de reflexen en de ontwikkelings beweginspatronen van het kind.  

Om te bepalen welke activiteiten nodig zijn om de natuurlijke ontwikkeling van de baby, het kind of de volwassene te bevorderen gebruikt Cecilia in haar werk de observatie die ook binnen de educatieve kinesiologie wordt toegepast. De observaties en geleide informatie gebruikt zij om een leerprogramma te ontwikkelen met specifieke bewegingen en activiteiten.

Een behandeling met Movement Based Learning sluit goed aan op verdere behandeling binnen de Kinesiologie, maar ook op reflexintegratie en Brain Gym®.

Sluit Menu