Leren op basis van beweging wordt in de neurobiologische wereld inmiddels erkend. Beweging van het lichaam stimuleert de groei van het centraal zenuwstelsel. Deze manier van bewegen is ontstaan naar aanleiding van onderzoeken rondom kinesiologie.

Kinesiologie is de studie van menselijke beweging inclusief de biologische componenten van de menselijke beweging (anatomie , fysiologie , neurologie , biochemie en biomechanica).

De theoretische kennis van kinesiologie wordt gebruikt binnen verschillende disciplines waaronder fysiotherapie , ergotherapie en visuele training. De aanpak kan zowel therapeutisch of preventief zijn.

Cece gebruikt het bewegingsgericht leren meer in de educatieve sfeer. Ze laat zien hoe je houding en gedrag kunt observeren. Zodra deze informatie verzameld is, wordt een bewegingsprogramma samengesteld dat het leerproces beter zal integreren. Dit betekent dat het kind de levensdoelen makkelijker zal kunnen bereiken. Dat doel kan zijn: lopen, praten, zelf eten, makkelijker lezen of zich beter kunnen organiseren. Cece maakt het laagdrempelig voor volwassenen  met kinderen te leren werken.

Binnen de Kinesiologie wordt ook de relatie tussen de kwaliteit van menselijke beweging en de algemene gezondheid en/of kwaliteit van leven van de mens bestudeerd. Cece gebruikt deze kennis in haar boeken,  haar trainingen, bij individuele sessies en groepsprogramma’s in de klas.

Ontwikkelingsgerichte bewegingen worden door baby’s en jonge kinderen van nature al uitgevoerd. Deze bewegingen ontwikkelen neurale verbindingen in de hersenen die essentieel zijn voor het leren. De fundamentele onderdelen van het leren, de primaire reflexen en ontwikkelingspatronen van de beweging spelen allemaal een rol in de groei van een mens, zowel fysiek als mentaal. Wat Cece doet is het bijstaan van de volwassenen vanuit de wereld van het kind.

Om te bepalen welke activiteiten nodig zijn om de natuurlijke ontwikkeling van de baby, het kind of de volwassene te bevorderen gebruikt Cecilia in haar werk de observatie die ook binnen de educatieve kinesiologie wordt toegepast. De observaties en geleide informatie gebruikt zij om een leerprogramma te ontwikkelen met specifieke bewegingen en activiteiten.

Een behandeling met Movement Based Learning sluit goed aan op verdere behandeling binnen de kinesiologie.