Graag stel ik mezelf aan je voor: mijn naam is Monique de Groote-van Tol. Ik ben instructeur in Movement Based Learning en Brain Gym®101. Over beide methodes ben ik super enthousiast!

Daarnaast werk ik als Erkend Kinesioloog in mijn Praktijk voor Energie en Beweging met zowel kinderen als volwassenen. Hier zet ik behalve Brain Gym en Movement Based Learning ook andere methodes in zoals reflexintegratie.

Al mijn cliënten ervaren positieve veranderingen en verbeteringen door deze methodes. Het is heel bijzonder om te merken dat er op elke leeftijd nog verbetering te behalen is door te ‘werken’ aan de natuurlijke patronen van bewegingsontwikkeling.

De oefeningen uit Brain Gym en Movement Based Learning geven een speels tintje aan de consulten; en ze zijn ook elders heel goed uitvoerbaar zodat de oefeningen een effectieve ondersteuning vormen op school, op het werk, in coaching, individuele begeleiding en ook gewoon thuis!

Op dit moment staat beweging terecht volop in de belangstelling. Bewegen heeft een positief effect op gezondheid, ontwikkeling, functioneren én op leren.

Leren gaat gemakkelijker als je eerst je brein wakker maakt. Het zenuwstelsel geeft dan alle zintuiglijke informatie beter door. Je voelt je actief en tegelijk ook ontspannen. En we weten: beter in je vel betekent beter functioneren en gemakkelijker leren..

In deze praktische workshop leer je 7 effectieve oefeningen, theorie over de drie dimensies van de beweging en het leren, over bewegingsontwikkeling en reflexen

De oefeningen ondersteunen het zenuwstelsel: ze versterken de neurologische ontwikkeling en helpen met de verwerking van sensorische impulsen (prikkels)

Movement Based Learning kan als op zichzelf staande training gevolgd worden. Tevens is deze workshop een goede opstap voor of een waardevolle aanvulling op de cursus Brain Gym® 1.01 – wat de basis is van Educatieve Kinesiologie.

Korte biografie:

Tot 2002 werkte ik vele jaren als leerkracht in het basisonderwijs, in vrijwel alle groepen.

Met name leerlingen die wat minder opvielen, de stille of onzekere kinderen, leerlingen die ‘niet helemaal uit de verf kwamen’ of zelfs hun motivatie dreigden te verliezen hadden mijn warme aandacht. Ik zocht altijd een invalshoek waardoor er bij de leerling een lampje ging branden en hij of zij weer verder kon.

Ruim 20 jaar geleden kwam Brain Gym op mijn pad. Deze methode is tijdens mijn jaren in het onderwijs een waardevolle ondersteuning gebleken! In de klas deed ik tussen de lessen door diverse Brain Gym oefeningen; als rustpunt en korte ontspanning maar ook voor aandacht en concentratie.  In het laatste jaar dat ik als leerkracht werkte is Brain Gym extra veel ingezet in mijn groep drie, waarbij opvallend was dat geen enkele leerling last had van omkeren van letters of cijfers.

Ook was op school individuele begeleiding met Brain Gym mogelijk. Het meest sprekende voorbeeld hiervan is de leerling uit groep vier die, in plaats van de verwijzing naar het speciaal onderwijs te moeten opvolgen, zijn eigen – reguliere – basisschool heeft kunnen afmaken.

De laatste jaren zie ik opnieuw hoe de natuurlijke ontwikkeling van de beweging bij baby’s plaatsvindt; bij mijn kleinkinderen. Wat een feest is om te volgen!

Enkele uitspraken van cursisten:

Ik heb nog nooit mijn voeten zo stevig op de grond gevoeld. De oefeningen voelen als een steuntje in de rug. Dit ga ik zeker ook thuis doen. Zo zeg, ik sta echt stabiel! Grappig; ik voel me actief en toch ontspannen. Mijn zoontje slaapt veel beter als ik enkele oefeningen met hem doe!

Je kunt bij me terecht voor:

  • Consult met kinesiologie en Brain Gym
  • Workshop Movement Based Learning (afgeleid van Brain Gym)
  • Cursus The Essential Tool (leren analyseren van de getekende lemniscaat)
  • Begeleidingstraject voor thuis of op school ‘Beter lezen met Brain Gym’
  • Workshops en/of lezing als kennismaking met Brain Gym
  • Cursus Brain Gym®101 (in Ede of in overleg op locatie)

 

 

Sluit Menu